Håndværk & design : læring, kreativitet og nyskabelse i skolen


Lektørudtalelse

Bogen giver inspiration på en visuel måde og viser undervisningsprocessen, hvor omdrejningspunktet er udforskning, eksperimenter og problemløsning. Produkterne er lavet på basis af genbrugsmaterialer, hvor materialet genopstår i et nyt design langt fra oprindelig form og funktion. Bogen giver en grundig indføring i faget lige fra forslag til indretning af lokaler til designprocesser og konkrete undervisningsforløb med udgangspunkt i overemner som lamper, hjemmet, opfindelser, jul, udeliv, rollespil, samt leg og fantasi. Design- og layoutmæssigt er bogen en lille perle, idet den på suveræn vis forener æstetik med sin dominerende billedside og en forholdsvis lille tekstmængde. Forfatterne udfolder en idérigdom af sanselige undervisningsforløb, hvor engagement, kreativitet og læring er omdrejningspunktet. Forfatterne sætter kreativitet, kvalitet og lækkert design i højsædet. De er henholdsvis lærer og pædagog i de kreative fag samt udøvende kunstnere

Den billedrige og designmæssigt virkelig lækre bog viser en mulig vej og dækker et behov for relevant litteratur til god, inspirerende undervisning fra idé til færdigt produkt. Bogen vil være en fantastisk støtte og inspirator for undervisere i folkeskolens nye fag, håndværk og design.

Lektør: Kirsten Thorning Thagaard

 

HÅNDVÆRK & DESIGN

Læring, kreativitet og nyskabelse i skolen

af KARIN MUNCH & RACHEL ZACHARIASSEN

Verden har brug for, at vi alle udvikler os så meget, som vi kan. Skole har brug for fokus på kreativitet og innovation. HÅNDVÆRK & DESIGN er et livgivende vandhul til en skole, hvor vi har tendens til at forgribe os på læringsmål, som er nemme at måle. Skolen har altid været bedst for elever, der kan reproducere, fordi vi ved, at grundfærdigheder er vigtige. Men hvad med det unikke? Er vores skole måske en del af forklaringen på, at vi er et land, der sætter tryghed over tro på egne evner og dermed risikovillighed?

HÅNDVÆRK & DESIGN er eksklusiv i sit udtryk, kølig nordisk i sin enkelhed og meget let tilgængelig, – også når man som jeg ikke arbejder med faget. Det er dejligt at se, hvordan forfatterne binder arbejdet med håndværk og design sammen med vores globale ansvar. Materialer og arbejdsprocesser og færdigheder i brug af værktøj er vigtige elementer i en kreative proces og dermed i den læring, der handler om menneskelige værdier, – elevernes egen dannelse.

Hvis man som lærer arbejder med de kreative fag, så er HÅNDVÆRK & DESIGN en lækkerbisken af både konkrete forslag til inspirerende læringsmiljøer, didaktiske overvejelser og bud på tværfaglige samarbejder om centrale emner som forbrug, genanvendelse og bæredygtighed. – Og stiller et rigtig interessant spørgsmål, – ”Hvad er en opfindelse?”.

Hvad kan faget håndværk og design give eleverne, som andre fag ikke kan? Det meditative rum, hvor man koncentrerer sig om at give en tanke udtryk, samtidig med at man kan og må ophæve rationelle dogmer. Læren om brug af værktøj og materialer af forskellig art giver et indblik i egne præferencer og dermed egen stil. Jeg nyder en proces, som udfordrer, og som dermed flytter mig, og jeg ender med et produkt, som har givet mig ny læring under sin tilblivelse.

Der findes et utal af magasiner og håndbøger for voksne om gør-det-selv-emner? Det fortæller mig, at vi alle har behov for at skabe noget, der kan ses, føles og nydes. Vores velfærdsverden styres i dag mere af tal og ord end af noget, der er næring for krop og sjæl. HÅNDVÆRK & DESIGN kan være med til at åbne vejen til skabertrang og kreative udtryk, der kan gøre os og vores fællesskab smukkere.

Tak for et godt værktøj til nye veje til læring.

Dorthe Boe Nielsen

Skoleleder

Tarup Skole

Odense